ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Sense & Sensibility & Zeemonsters

Originele titel: Sense & Sensibility & Seamonsters

Jane Austin & Ben H. Winters

Sense & Sensibility & Zeemonsters Type: Paperback
Uitgever: Uitgeverij Contact
Gewicht: 355 gram
Aantal Pagina's: 379
ISBN: 90-254-3462-2
ISBN-13: 978-90-254-3462-5
Categorie: Horror, Thriller & Detective
Richtprijs: € 12,95

Korte Inhoud


'Sense & Sensibility & Zeemonsters' verrijkt de oorspronkelijke tekst van Jane Austen met geheel nieuwe actiescènes vol gigantische kreeften, octopussen, tweehoofdige zeeslangen en andere gedrochten!

De gezusters Dashwood zijn hun huis uitgezet en zijn gedwongen te wonen op een mysterieus eiland vol woeste wezens en duistere geheimen. Zullen de gezusters Dashwood zegevieren over gewetenloze schelmen om zo de ware te vinden? Of zullen ze ten prooi vallen aan de tentakels van de wezens die hen belagen?

Jane Austen is de wereldberoemde auteur van de bestseller 'Pride & Prejudice' en leefde aan het begin van de negentiende eeuw. Ben H. Winters woont in Brooklyn.

Uittreksel


Blz. 7: DE FAMILIE DASHWOOD woonde al vanaf voor de Verandering in Sussex, toen de wereldwateren koud en hatelijk werden voor de zonen der mensen en duisternis over de diepten schoof.

Hun landhuis was groot en stond aan Norland Park, in het doodse centrum van hun landgoed, honderden meters aan de kust, omringd door fakkels.

De laatste eigenaar was een vrijgezel en had er tot op zeer hoge leeftijd gewoond, jarenlang met zijn zus als medebewoonster en huishoudster. Haar dood was een verrassing, tien jaar voor de zijne; ze klopte de was op een rots, die een gecamoufleerd exoskelet van een uit de kluiten gewassen schaaldier bleek te zijn, een gespikkelde heremietkreeft ter grootte van een Duitse herder. Het woedende dier klampte zich aan haar gezicht vast met het voorspelbare vervelende gevolg. Terwijl ze hulpeloos in de modder en het zand rolde, nam de kreeft haar grondig te grazen, verstopte haar mond en neusgaten met zijn slijmerige onderstel. Haar dood zorgde voor een enorme verandering in het huis van de oude Dashwood. Om haar verlies op te vangen, vroeg de oude man het gezin van zijn neef te komen inwonen: de heer Henry Dashwood, wettige erfgenaam van het landgoed Norlan en de persoon aan wie hij het wilde nalaten.

Uit een eerder huwelijk had Henry een zoon, John, en met zijn huidige vrouw drie dochters. De zoon, een kalme, respectabele jongeman, leefde ruim van het geld van zijn moeder. De verhuizing naar het landgoed Norland was daarom voor John veel minder belangrijk dan voor zijn halfzussen, want hun moeder had niets en hun rijkdom hing er dus van af of hun vader het landgoed van de oude heer zou erven, zodat het ooit van hen zou zijn.

De oude heer stierf en zijn testament werd voorgelezen. Zoals bijna elk testament bracht dat teleurstelling en vreugde. Hij was niet zo onrechtvaardig of ondankbaar om het landgoed niet aan zijn neef na te laten - meneer Dashwood hoopte het echter meer voor zijn vrouw en dochters dan voor zichzelf of zijn zoon - maar daarna was het alleen voor John! De drie meisjes moesten het ieder met zo'n duizend pond doen.

Eerst was Henry Dashwood diep teleurgesteld, maar aangezien hij een optimistisch en aardig mens was, dacht hij al snel aan zijn oude droom van het avontuur. De reden van de Verandering was onbekend en niet meer te achterhalen, maar meneer Dashwood had de zonderlinge theorie dat er ergens in een verre uithoek van de wereld de hoofdstroom van een verderfelijke rivier stroomde die elke zee, elk meer en elke rivierarm met zijn vergif voedde en zo de hele wereld vergiftigde. En deze ongezonde stroom (nog steeds volgens de hypothese van Henry Dashwood) was de oorzaak van de Verandering; daarom hadden de zeebewoners zich tegen de landbewoners gekeerd; daarom werden de kleinste karperachtige en de leukste dolfijn agressieve bloeddorstige roofdieren, keihard en hatelijk voor ons tweevoetige ras; daardoor werden er helaas geheel nieuwe rassen mensenhatende, van gedaante veranderende oceaanbewoners geboren: zeeheksen en sirenen en meerminnen en meermannen die de wereldoceanen bevolkten als mismaakte, maar enorme, bubbelende zoutvaten van de dood. Meneer Dashwood wilde ontzettend graag in de rijen van de dappere zielen worden opgenomen die zich een weg hadden gevochten en gezocht achter de Engelse kustwateren, op zoek naar die hoofdstroom en die afschuwelijke bron, om een manier te vinden om die verderfelijke stroom in te dammen.

Recensie

door Tsenne Kikke
In Sense & Sensibility & Zeemonsters is de wereld van de familie Dashwood, zoals we die uit het originele boek kennen, volledig op zijn kop gezet. De wereld heeft een grote Verandering ondergaan, waardoor de mensheid voortdurend wordt bedreigd door herkenbare en onherkenbare wezens uit de oceanen.

Vader Dashwood wordt aan het begin van het boek door een vraatzuchtige hamerhaai verorberd, maar weet nog net zijn laatste wens met een stuk hout in het zand te schrijven; namelijk dat zoon John Dashwood zorgt voor het financiële welzijn van zijn stiefmoeder en halfzusjes. Wat volgt lijkt in de verte nog wel op het werk van Jane Austen, maar Ben H. Winters heeft zich flink uitgeleefd op zijn zeemonsters en de vreemde wereld van na de Verandering.

Sir John Middleton is niet de goedlachse sul die we kennen, maar een meedogenloze avonturier die zijn vrouw en schoonmoeder als buit van een eiland heeft geroofd. De arme kolonel Brandon is zo vreselijk toegetakeld dat het volkomen begrijpelijk is dat Marianne niet in hem is geïnteresseerd. Lucy Steele blijkt nog veel grotere geheimen te hebben dan we in eerste instantie denken en voor de jonge Margaret Dashwood - die in het originele boek niet echt nadrukkelijk aanwezig is - is een veel grotere rol weggelegd.

Ben H. Winters - die inmiddels ook verantwoordelijk is voor de mash-up Android Karenina - heeft zich niet laten beperken door de tijd waarin het originele verhaal van Jane Austen zich afspeelt. In zijn wereld varen onderzeeboten over de grote oceanen en is de stad Londen niet van belang - alle belangrijke zaken zijn nagebouwd in Duikbootstation Beta, dat onder water voor de kust van Wales ligt. De techniek kent bijna geen grenzen.

In plaats van dat dit soort anachronismen irritant zijn, heeft Winters er zo'n fantasierijk verhaal van gemaakt dat het juist vermakelijk is. Langzaamaan bouwt hij de spanning op door vreemde gebeurtenissen en opmerkingen, waarbij vooral het personage van Margaret Dashwood onmisbaar is. Niets is wat het lijkt te zijn. Winters heeft het originele verhaal van Austen op heel veel punten losgelaten en er zelf veel nieuwe elementen aan toegevoegd. Aan zo'n mash-up kan zelfs een doorgewinterde Janeïte plezier beleven.

Het boek is niet zo slecht, maar Sense & Sensibility & Zombies, een Jane Austin bewerking van Seth Grahame-Smith, was wel iets veel beter. Daarin bleef 85 procent van Austens tekst ongemoeid, en de rest werd zodanig herschreven dat 19de-eeuws Engeland wordt overheerst door zombies, dat de dochters Bennett in China gevechtstechnieken leren, en Darcy en Elizabeth ook nog zeer bekwame moordenaars zijn die zombie na zombie ombrengen voordat ze elkaar vinden in de liefde.

Deze twee Austen's bewerkingen zijn 'mash-ups', een term die vooral bekend is geworden dankzij de muziek. Daar staat het staat voor de kunst van het vermengen van twee liedjes, bij voorkeur uit totaal verschillende genres, tot een nieuw geheel. Dit muziekfenomeen bleef grotendeels een ondergrondse stroming omdat copyright een probleem vormt. Bij Austen speelt die kwestie natuurlijk niet - haar boeken behoren reeds lang tot het publieke domein. Ze zijn vogelvrij, zouden puristen zeggen en niet iedereen reageerde dan ook even enthousiast op de zombie-versie van haar werk. Sciencefictionliefhebbers, die gek genoeg ook vaak Austen-fans schijnen te zijn, zagen de bewerking eerder als haar wederopstanding. De wat onverschillige Grahame-Smith zelf verklaarde: 'Misschien draait ze zich om in haar graf. Wie weet klimt ze er wel uit'.

Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht