ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Een tandarts-tuinier maakte een langspeelplaat speciaal voor planten

Volgens dr. George Milstein hebben alle planten naast water, zonlicht en voedingsstoffen ook muziek nodig.
door Tsenne Kikke - dinsdag 5 december 2017 15:52

Dr. George Milstein was de mening toegedaan dat alle planten water, zonlicht, voedingsstoffen én muziek nodig hadden.

Elk nummer op het album 'Music to Grow Plants', die hij 1970 uitbracht, begon met een hoog piepgeluid. Naar het schijnt werkte dat in op het groeipatroon van een plant. Tevens waren de muzieknoten op een elektronische manier in de langspeelplaat op een subliminale manier ingebed - hetgeen betekende, dat ze voor mensen niet hoorbaar waren.

Hijzelf, een gepensioneerde tandarts met tuinbouwexpertise, speelde deze muziek drie kwartier per dag voor zijn planten af; dit, "om hun poriën langer open te houden, waardoor er een grotere uitwisseling met de lucht om hen heen plaatsgreep. Een regime, dat hen in hun groei zou helpen."

Milstein geloofde steevast dat muziek een noodzakelijk voedingsingrediënt voor planten was. In een bijgesloten boekje beschreef hij zijn theorie: "Net zoals alle plantengroei en bloemontwikkeling worden gestimuleerd door lichte trillingen, is het logisch om aan te nemen dat de trillingen van geluiden ook een gunstige invloed kunnen uitoefenen tijdens de cultivatie van planten."

Hij beweerde dat hij zijn theorieën onder laboratoriumomstandigheden wetenschappelijk had getest, en ontdekte dat planten, die honingzoete geluiden 'aanhoorden', sneller groeiden dan anderen. "Eén plant bloeide volledig open in slechts zes maanden tijd, daar waar het gewoonlijk twee jaar duurde," stond er in dat boekje afgedrukt.


 
Milstein was natuurlijk niet de eerste die een verband suggereerde tussen muziek en plantengroei, en hij zou niet de laatste zijn. Reeds in de vroege jaren 1900 stelden studies van de Bengaalse wetenschapper Sir Jagdish Chandra Bose (1858 - 1937) dat muziek een effect had op planten. Zijn werk omvatte de creatie van de crescograaf; een instrument, dat werd gebruikt om plantengroei te meten en uit te zoeken welke factoren het daarbij hielpen. Bose geloofde dat plantengroei niet het enige was dat op het spel stond, maar het emotionele welzijn van een plant was even belangrijk. "Planten," stelde hij, "voelen pijn aan, en begrijpen wat affectie betekent."

Een andere plant-muziekonderzoeker, een student, Dan Carlson genaamd, stond open voor Milstein's ideeën aangaande muzikale plantengroei, en al snel experimenteerde hij met het vinden van de juiste frequenties die gewassen deden groeien. Hij gaf zelfs zijn eigen langspeelplaten uit: in het begin op de tonen van reggaemuziek, en vervolgens begon hij met andere stijlen te experimenteren. Volgens hem konden planten jazzmuziek appreciëren, maar bij het aanhoren van harde rockmuziek gingen ze binnen de twee weken dood.

En daar bleef het niet bij... Een zekere Mort Garson gaf in 1976 de album 'Mother Earth's Plantasia' uit, met muziek dat op een Moog-synthesizer werd uitgevoerd, en waarvan ook hij beweerde dat planten erdoor beter zouden groeien.

Zelfs Stevie Wonder kwam in 1979 in actie met de uitgave van 'Journey Through the Secret Life of Plants', een soundtrack bij een documentaire met dezelfde naam. Hoewel zijn album geen beweringen bevatte, zoals: dat het jouw verwelkende varen zou redden, was de (veel bespotte) documentaire die het vergezelde, sterk afhankelijk van het onderzoek van Sir Jagdish Chandra Bose, en presenteerde het de stelling dat planten wel degelijk emoties hebben.


 
Plantkundig onderzoekster Dr. Heidi Appel van de Universiteit van Toledo schreef geen menselijke emoties aan planten toe, maar haar werk liet wel zien dat planten op geluiden in hun omgeving reageerden, en op bepaalde geluiden met een soort van chemische afweer respondeerden. Tevens zag ze in waarom de lanspeelplaat van Milstein zo populair was: "We weten al heel lang dat planten op muziek reageren," zei ze, "... maar niemand weet waarom."

Appel en haar onderzoekpartner Dr. Rex Cocroft publiceerden in 2014 een paper over hun onderzoek om uit te vinden of planten de geluiden van insecten, die de bladeren opaten, konden 'horen', en zich dienovereenkomstig konden verdedigen. De planten reageerden effectief op de door het laboratorium nagemaakte klankvibraties, waarmee werd aangetoond dat planten op een bepaald niveau konden horen.

Maar zijn ze echt zoals wij, wachtend op de eerste noten van hun favoriete liedjes? "Mensen worden esthetisch en visceraal aangetrokken door planten," zei Appel. "En mensen zijn nu eenmaal geboeid om van zodra ze tot iets zijn aangetrokken - zoals in dit geval: planten - er overeenkomsten in te vinden. En, wie zoekt, kan vinden."

Alhoewel Milstein zeker en vast gefascineerd was door het idee van planten die op muziek reageren, was hij veel minder geïnteresseerd in het maken van een album dat luisteraars zou boeien. 'Music to Grow Plants' werd zelfs niet in platenzaken verkocht. In plaats daarvan werden zijn albums alleen verkocht door bloemisten en warenhuizen.

"Ik ben niet geïnteresseerd in een Top 10-nieuwigheid," zei hij toen. Hij hoefde zich daar waarschijnlijk niet al te veel zorgen over te maken. Het album bevatte muziek van het meest onschuldige genre, zowel voor de koper als voor welke plant ook. De componisten maakten deel uit van de Amerikaanse tak van een Brits muziekproductiebedrijf, een organisatie, die bekend stond om 'bibliotheekmuziek', het muzikale equivalent van stockfotografie. De muziek hoefde niet baanbrekend te zijn: gewoonweg aangenaam voor planten. Maar was dat wel zo?

"De plant zou op muziek kunnen reageren," zei Appel, "maar daar hebben ze in wezen geen goede reden voor. Planten reageren op geluiden die voor hen relevant zijn."

Het geluid van een rups die op een blad kauwt? Relevant. Het geluid van jazzy cocktailmelodieën? Niet zo veel.

"Planten hebben afweermechanismen en reageren op prikkels", zei ze. "Ze beschikken over gewaarwording dat we 'gehoor' kunnen noemen, maar dat horen is selectief, en gaat over dingen die verband houden met hun omgeving. Planten reageren misschien op muziek. Het kan iets doen. Het kan het ongedierte desoriënteren, ik weet het niet. Maar, we verzorgen planten, en muziek afspelen om hen te helpen groeien, is een manier om iets aan hen terug te geven, om hen meer betekenis te geven dan ze hebben. In elk geval wordt het afspelen van muziek gemotiveerd door goede bedoelingen, en dat is al veel waard."

Dus, beste lezer, indien je enige waarde aan de bevindingen van de bovenvermelde personen hecht, is het nu aan jou om jouw planten met een beetje muziek te voeden. :-)

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2017 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht