ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De vraag is: hoe vrouwvriendelijk zijn grote beursgenoteerde bedrijven?

In welke mate is vrouwvriendelijkheid in bedrijven, maar ook in de wereld van de reclame, over de jaren geëvolueerd?
door Angelus - woensdag 12 april 2017 21:50

Inleiding: Alleen het Belgische Proximus prijkt in de top 200 beursgenoteerde bedrijven die het meest vrouwvriendelijk zijn. Slechts 6 van de ruim 3.000 onderzochte bedrijven betalen man en vrouw gelijk. Nederlandse bedrijven scoren opvallend goed, Amerikaanse bedrijven lopen erg achter in zwangerschaps- en ouderschapsverlof.

Hoe vrouwvriendelijk zijn grote beursgenoteerde bedrijven?

Die vraag probeerde de Brits-Nederlandse stichting 'Equilea' in samenwerking met de universiteit van Maastricht te beantwoorden in een lijvig rapport. Daarin werden ruim 3.000 bedrijven met een beurswaarde van meer dan 2 miljard dollar onderzocht op basis van publieke informatie – zoals jaarverslagen – aangevuld met specifieke vragen aan diezelfde ondernemingen.

Van de twaalf puur Belgische Bel-20-bedrijven, die op de beurs meer dan 2 miljard waard zijn, was er slechts één die in de top 200 prijkt, namelijk: Proximus ..., maar dan wél op de 189ste plaats. De rest is verzwolgen in de anonieme middenmoot en wordt niet in het rapport besproken. Gelukkig zijn er het Franse Engie (27ste) en het Nederlandse ING (111de) die het vrouwvriendelijke imago van de Bel-20-index nog enigszins kunnen redden.

Loonkloof blijft

De onderzoekers peilden onder meer naar het aandeel van vrouwen in het bestuur en het topmanagement van de beursgenoteerde bedrijven, gelijke betaling voor gelijke functies, carrièremogelijkheden en betaald zwangerschapsverlof. De resultaten waren al bij al teleurstellend.

Geen enkel beursgenoteerd bedrijf scoorde in het rapport beter dan 22 op 35 punten, wat net goed is voor een B-attest voor vrouwvriendelijkheid. Bij slechts 6 van de ruim 3.000 onderzochte bedrijven is de loonkloof zo goed als verdwenen. En bij slechts 10 procent van diezelfde beursgenoteerde multinationals worden er desgevraagd maatregelen genomen om die loonkloof te verkleinen.

Het meest vrouwvriendelijke is het Franse cosmeticaconcern L’Oréal, gevolgd door het Britse uitgeversbedrijf Pearson en National Australia Bank. En de meest vrouwvriendelijke landen zijn Noorwegen, Nederland en Groot-Brittannië. Al zijn dat volgens de onderzoekers eigenlijk de minst slechte presteerders. Want, zelfs bij de top 200 bedrijven zijn er gemiddeld nog altijd maar twee op de tien bestuursleden vrouw. En bij slechts zes bedrijven zijn er meer vrouwelijke dan mannelijke bestuurders, zijnde: Wolters Kluwer, BTG, Severn Trent, Easyjet PLC, Target en Atrium.

Bron: www.standaard.be

Reclame: 21ste eeuw versus 20ste eeuw

Nochtans komt het vrouwvriendelijke karakter van ver, van heel ver zelfs. Onderstaande advertenties spreken boekdelen, maar opgepast: lees de bijhorende Engelse tekst. De afbeeldingen zijn wel degelijk origineel, maar de slogans werden door Donald Trump's uitspraken vervangen.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2017 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht